A marketing sikerének alapja – Konkurencia elemzés, ismerd meg versenytársaidat

konkurenciaelemzés

A marketing stratégia kialakításának elkerülhetetlen eleme a konkurencia elemzés. Annak érdekében, hogy hatékonyan el tudd érni ügyfeleidet, növekedni tudj fel kell térképezned versenytársaidat. Tudd meg mit és hogyan csinálnak! Adunk egy kis segítséget, hogy mire figyelj a konkurenciád elemzésénél.

Miért éri meg konkurencia elemzést végezni?

Segít abban, hogy jó üzleti döntéseket hozz.

Többek között:

  • konkurenseid erősségeinek és gyengeségeinek ismeretében jobban tudod pozícionálnitermékedet, szolgáltatásodat
  • árazásban és érték ajánlatok kialakításában
  • új piaci rész felfedezésében
  • termék és szolgáltatás palettád bővítésében

A munkát azzal érdemes kezdeni, hogy kiválasztod a komoly szereplőket a verseny szempontjából.



1. lépés: Versenytársak beazonosítása, kulcsszókutatás

Ebben az esetben azokra a konkurensekre fókuszálunk, akik a Google keresőjében jól teljesítenek.

Tehát össze kell gyűjtenünk az általad kínált termékekhez, szolgáltatásokhoz kapcsolódó kulcsszavakat, majd ezután ezekre a szavakra rákeresünk és összegyűjtjük a legelső találatokat.

Azok a cégek lesznek a komoly versenytársaid, akik a legtöbb kulcsszó beírása után megjelentek a találati oldalon.

2. lépés: Konkurencia weboldalainak kielemzése

A versenytársak kigyűjtése után meg kell néznünk a weboldalukat, tartalmaikat.

Az alábbiakra érdemes odafigyelni:

  • Milyen a menürendszer?
  • Milyen aloldalak vannak?
  • Milyen a dizájn (színek, betűtípusok)?
  • Milyen funkciók vannak?
  • Mennyire felhasználóbarát, egyszerűen kezelhető az oldal?
  • Milyen az oldal betöltődési sebessége?


A látottakról érdemes jegyzetet készíteni, hogy mik azok, amikre figyelned kell, mik azok az elemek, amik jók voltak a konkurens weboldalaknál és mi az, amit nem találtál rendben.

3. lépés: Online marketing megvizsgálása – milyenek a social media felületek?

Fontos feltérképezni a konkurensek online marketing aktivitásait is, hogy milyen felületeken, milyen intenzitással vannak jelen:

  • közösségi média (pl. Facebook, Instagram, TikTok)
  • e-mail marketing (milyen gyakran, milyen témában küld hírleveleket)
  • PPC hirdetések

Végezetül egy jó tanács:

Fontos, hogy a konkurencia elemzést ne csak a vállalkozás indulását megelőzően, hanem időről időre elvégezd, hiszen ahogy saját céged felépítése, viselkedése, dinamikája is folyamatosan változik, így történik ez versenytársaiddal is.

Mindenképp érdemes elkészíteni továbbá akkor, ha új versenytárs jelenik meg a piacon, vagy ha forgalom visszaesést tapasztalsz.

Ezen kívül nagyon hasznos új termék vagy szolgáltatás bevezetése esetén is.