Egyre nagyobb ütemben növekszik az online jegy és bérletvásárlás a MÁV-nál

máv online jegyvásárlás

A MÁV-Start legfrissebb közleménye alapján az online jegyvásárlások rohamos növekedése szinte teljesen felülmúlta a hagyományos pénztári értékesítéseket. Az elmúlt év során a belföldi utazóközönség közel ötmillió bérletet, negyvenhétmillió menetjegyet, és tizenhétmillió pót- vagy helyjegyet váltott. A tendencia azonban egyértelműen az online felületek felé mutat, és a MÁV-Start előrejelzése szerint az idei évben az utasok többsége már az internetes és mobilalkalmazáson keresztül választja majd jegy- és bérletvásárlását.

A jegyek és bérletek 37,7 százalékát már most online platformokon, mint például az Elvira (jegy.mav.hu) vagy a MÁV app, értékesítik. 2023-ban az ilyen módon eladott jegyek és bérletek száma már közelítette a huszonhatmilliót.

Az online értékesítés aránya évente négy-hat százalékponttal nő, és míg 2019-ben még csak 18 százalék volt, addig jelenleg már a jegyeladások nettó bevételének 38 százalékát teszi ki.

A MÁV app szerepének kiemelkedése 2020 végétől növekszik, amikor a bérletek elérhetővé váltak a mobilalkalmazáson keresztül is. Ezen újításnak köszönhetően egyre többen választják a mobilalkalmazást a bérletvásárláshoz, mivel ezáltal mindig kéznél van az okostelefonjukon.

Az automatás értékesítés is jelentősen növekedett, 2019-ben még csak 12 százalék volt, míg 2023-ban már 22,7 százalékot ért el. A közlekedési vállalat hangsúlyozza, hogy 2022 óta már több mint félezer automata üzemel, különösen Budapest elővárosi hálózatán és a jelentős vidéki, illetve balatoni állomásokon.

Az önkiszolgáló csatornák terjedésével párhuzamosan visszaesett a pénztári és a fedélzeti értékesítés aránya. A pénztáraknál szembetűnő változás, hiszen öt év alatt a pénztári jegyváltás aránya hatvanöt százalékról harminckilenc százalékra csökkent.

A MÁV-Start közeljövőbeli fejlesztéseiről is beszámolt, beleértve a vármegye- és országbérletek online megvásárlásának lehetőségét, ami az Elvira felületén válik majd elérhetővé az idei év első negyedévében.

Az online nemzetközi jegyvásárlás is kiemelkedő növekedést mutat, tízszeresére emelkedett az elmúlt öt év alatt. Míg 2019-ben kilencvenhatezer online megváltott nemzetközi jegy volt, tavaly már több mint 1,2 millió. Ezen adatok tükrében egyértelmű, hogy a digitális csatornák iránti igény és bizalom folyamatosan növekszik az utazóközönség körében.