Nők a műszaki világban: miért nem vonzó számukra ez az életpálya?

pályaorientáció

A fiatalok pályaválasztása kiemelkedően fontos szakasz az életükben, és a 11. osztályos lányok esetében azonban érdekes ellentmondásokba ütközünk. Egy friss kutatás szerint ezek a lányok kiváló matematikai érdemjegyekkel büszkélkedhetnek, mégis kevésbé vonzza őket a tudományos karrier, a technológiai pálya, a mérnöki munka és a matematika művelése, ismertebb nevén STEM terület. Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetségének (EJMSZ) által koordinált kutatás rávilágít arra, hogy ha mégis ezeken a területeken képzelik el a jövőjüket, akkor azokat a szakmákat preferálják, ahol az emberi kapcsolatokra helyeződik a hangsúly, mint például az egészségügyi hivatások.

A felmérés kiemeli, hogy az édesanyák példája kevésbé befolyásolja lányaik pályaválasztását, különösen, ha az anya mérnök.

A kutatásban részt vevők mindössze 2,5 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ő is szeretne mérnök lenni, hasonlóan az édesanyájához, a pályaválasztási döntéseket számos tényező befolyásolja, beleértve az iskolatípust és a regionális különbségeket is.

Az eredmények alapján a gimnáziumba járó diákok mindössze 15 százaléka tervezi, hogy STEM területen folytatja tanulmányait, míg a technikumok esetében ez az arány valamivel magasabb, 22 százalék.

A regionális eltérések is szembetűnőek, a közép-dunántúli 11. osztályosok körében például nagyobb az érdeklődés a STEM iránt, míg a dél-alföldiek és a dél-dunántúliak körében ez a legkisebb.

A kutatás ugyanakkor azt is megmutatja, hogy a 11. osztályos fiúk matematikai önbizalma erősebb, még a lányoknál gyengébb matematikai eredmények mellett is úgy érzik, hogy mások jobb matekosnak tartják őket.

Az apák gyakrabban dolgoznak STEM területen, és a lányoknak a szülői minta, különösen az édesapák tevékenysége, erőteljesen befolyásolja a műszaki és mérnöki területek iránti érdeklődésüket.

A lányok tehát, bár jól teljesítenek a műszaki és természettudományos tantárgyakban, mégsem vonzódnak a mérnöki pályák felé, inkább az orvosi és egészségügyi területeket tartják vonzónak, ahol az emberi kapcsolatoknak kiemelt szerep jut.

A tanulmány szerint a szülői minta, különösen a női minta, a pályaismereten túl is meghatározó tényező a lányok matematikával és műszaki tudományokkal kapcsolatos viszonyában.

A további kutatások tervezése és végrehajtása során a cél az, hogy még több információ álljon rendelkezésre ezen generáció pályaválasztási szokásairól, és hogy az EJMSZ által kifejlesztett oktatási és pályaorientációs programok még hatékonyabban segítsék a fiatalokat a műszaki, mérnöki pályák felé való elköteleződésben.